Branża: Biznes

Mapa klientów i ekspansji sieci sklepów – Żabka mapuje rozwój i ekspansję dzięki technologii GIS

Wprowadzenie

GIS to istotne narzędzie w handlu, szczególnie jeśli chodzi o wsparcie ekspansji przy wyborze placówek sieci. Doskonale zdają sobie z tego sprawę zarządzający ogólnopolską siecią sklepów Żabka, którzy, chcąc zapewnić sobie odpowiedni poziom ekspansji, postawili na rozwiązania od Esri Polska.

Wyzwania

  • Poprawa efektywności operacyjnej.
  • Minimalizacja ryzyka nowych inwestycji.
  • Zapewnienie wsparcia decyzyjnego w wyborze lokalizacji.
  • Standaryzacja procesu ekspansji sieci sklepów.

Rozwiązania

Technologia GIS pozwala na połączenie danych o projekcie z pozostałymi informacjami dotyczącymi jego lokalizacji, np. z danymi demograficznymi opisującymi społeczność na wybranym terenie, z analizami dotyczącymi ruchu ulicznego itp., czy informacjami o najbliższej konkurencji. Dzięki ich wizualizacji firmy mogą rozpoznawać obszary o wysokim potencjale sprzedaży i wiedzieć, jak dotrzeć do swojej grupy docelowej.


Współpraca Żabki z Esri Polska rozpoczęła się w 2018 roku i trwa do teraz. Aby wesprzeć proces ekspansji detalicznej sieci sklepów, wdrożono system ArcGIS na dużą skalę. Architektura rozwiązania wykorzystuje zarówno model SaaS, jak i On-Premises, obejmuje rozwiązania firm trzecich i integracje danych, by zapewnić dostęp do map, sieci dróg i danych statystycznych. Proces wyboru lokalizacji placówki obejmuje gromadzenie danych terenowych, statystycznych, behawioralnych i KPI, a także geostatystyczne modele atrakcyjności. Rozwiązanie posiada kilka integracji, w tym modele finansowe i predykcyjne innych firm. Z systemu korzysta dziś ponad 100 użytkowników, w tym menedżerowie, analitycy, pracownicy terenowi i zarząd.


Wymiernym efektem współpracy z Esri Polska jest zwiększenie dynamiki otwarć nowych sklepów przez firmę. Po decyzji o cyfryzacji procesu ekspansji i wdrożeniu rozwiązań bazujących na GIS osiągnęła ona poziom ponad 1 tys. otwarć nowych sklepów w roku i wynik ten utrzymywany jest już od 4 lat. Tak dynamiczny rozwój, osiągnięty dzięki implementacji rozwiązań bazujących na GIS, nie mógł ujść uwadze jury konkursu Special Achievement in GIS Awards 2023. Grupa Żabka dołączyła do grona polskich laureatów wyróżnienia za najlepsze wykorzystanie technologii Esri.

Korzyści

  • Zwiększenie efektywności biznesowej i rozwój firmy.
  • Optymalizacja procesu akwizycji lokalizacji sklepów.
  • Wzrost efektywności pracowników terenowych dzięki agregacji danych w jednej aplikacji.
  • Usprawnienie analizy danych demograficznych i ekonomicznych.

Ekspansja to niezwykle ważna część działań Żabki - firmy chcącej nieustannie się rozwijać. Wyzwania, z którymi się mierzymy to m.in. analiza i ocena potencjału nowych lokalizacji. Dlatego niezwykle pomocne jest wsparcie, które oferuje GIS. Daje nam pewne i wiarygodne narzędzie do wielopłaszczyznowego analizowania różnych lokalizacji i tym samym umożliwia podejmowanie trafnych decyzji, zarówno na poziomie menadżerskim, jak i operacyjnym. Wizualizacja na mapach, analiza przestrzenna oraz przetwarzanie i gromadzenie dużej ilości danych to czynniki, które nie tylko pozwalają nam na komfortową pracę i szybki dostęp do informacji, ale również na planowanie dalszego rozwoju.

– Waldemar Lisiewicz

Dyrektor ekspansji Żabka Polska

Uczestnicy projektu

Żabka Polska

Esri Polska

Pobierz opis projektu

Pobierz PDF