![](/wp-content/uploads/2020/11/herb-1.png)
![](/wp-content/uploads/2020/12/iconmonstr-download-17-240.png)
Wprowadzenie
Zarząd Transportu Miejskiego w Warszawie posiada pod swoją jurysdykcją 6500 przystanków mieszczących się na obszarze ponad 2 500 km2. Zarządzanie tak liczną infrastrukturą jest zadaniem skomplikowanym. W związku z tym ZTM zdecydował się na implementację technologii systemów informacji geograficznej (GIS), która wspiera codzienne działania firmy. Wdrożenie wspomnianego rozwiązania wymagało przede wszystkim:
- Zebrania i uporządkowania danych rozproszonych w instytucji,
- Pozyskania danych o współrzędnych wszystkich obiektów infrastruktury przystankowej.
Zastosowanie rozwiązania chmurowego (ArcGIS Online) umożliwiło przejście z arkusza kalkulacyjnego do aktualizowanej w czasie rzeczywistym przestrzennej bazy danych dostępnej dla wszystkich pracowników.
O Kliencie
Nazwa Projektu: Dane przestrzenne w organizacji transportu miejskiego
Branża: Infrastruktura, Transport
Lokalizacja: Warszawa
Wykorzystane produkty:
Dzięki ArcGIS Online, dane przestrzenne w Zarządzie Transportu Miejskiego są szeroko dostępne wewnątrz organizacji, dla wszystkich zainteresowanych użytkowników, którzy nie muszą zapoznawać się
z zawiłościami zasad działania GIS.
– Maciej Florczak
– główny specjalista ds. GIS w Dziale Informacji Pasażerskiej ZTM Warszawa
Przed jakimi wyzwaniami stał Zarząd Transportu Miejskiego:
Przystanek komunikacji miejskiej to nie tylko miejsce zatrzymywania się pojazdu. Nierozerwalnie związane są z nim inne obiekty takie jak: wiaty, słupki, znaki drogowe czy ławki. Do tej pory pełna informacja o wyposażeniu przystanków Warszawskiego Transportu Publicznego prowadzona była w arkuszu kalkulacyjnym, któremu przede wszystkim brakowało:
- Kontekstu przestrzennego, w którym znajduje się infrastruktura,
- Możliwości tworzenia raportów i statystyk.
Wdrożenie GIS zakładało uporządkowanie bazy danych dotyczących infrastruktury. Ten krok zakładał określenie struktury danych, która następnie zostanie przeniesiona do systemu. W ten sposób powstał zarys nowej bazy danych – schemat domen, pól i obiektów – kluczowy dla realizacji zadania.
![](/wp-content/uploads/2020/12/kooperacja-ikona.png)
Podstawowym wyzwaniem, było uporządkowanie rozproszonych w instytucji danych, a następnie zebranie ich w jednym miejscu tak, aby różne osoby z różnych wydziałów miały do nich stały dostęp.
![](/wp-content/uploads/2020/12/informacje-ikona.png)
Drugim wyzwaniem było usystematyzowanie wiedzy na temat infrastruktury przystankowej znajdującej się na powierzchni 2500 km2.
Jakie rozwiązania zastosowano:
Po przygotowaniu struktury danych rozpoczęto prace w terenie. Oparto je na narzędziach Collector for ArcGIS i aplikacji Survey123, które zastąpiły tradycyjne papierowe formularze inwentaryzacyjne. Największą zaletą pracy na wspomnianych aplikacjach jest to, że działają one niezależnie od dostępu do sieci.
![](/wp-content/uploads/2020/11/Fot.-5.-Raportowanie-z-kontroli-infarstruktury-przystankowej-2.0.png)
Od początku drugiej połowy 2020 roku wszystkie odbyte inspekcje biletomatów i infrastruktury przystankowej zgłaszane są wyłącznie w wersji elektronicznej. Dzięki zastosowaniu danych w chmurze, zgłoszenia z terenu są natychmiast widoczne w dedykowanej aplikacji u operatora. Tym samym czas, od pozyskania informacji na przykład o wybitej szybie w wiacie, do przekazania jej działowi odpowiedzialnemu za utrzymanie infrastruktury przystankowej został skrócony z kilku/kilkunastu godzin do kilku sekund. Co ważne, zgłoszenia zawierają dokumentację fotograficzną, której pozyskanie jeszcze kilka miesięcy temu wymagało eksportu zdjęcia z aparatu fotograficznego/telefonu po powrocie pracownika z kontroli w terenie.
Zaletą przechowywania danych w chmurze jest możliwość ich jednoczesnego wykorzystania w wielu aplikacjach, a także eksport do innych formatów danych. Dzięki temu poszczególni użytkownicy oprogramowania pracujący w różnych działach ZTM mają możliwość dobrania odpowiedniego zestawu danych niezbędnego do wykonania konkretnego zadania.
GIS od Esri zadomowił się w naszej organizacji. Dziś już trudno byłoby sobie wyobrazić rezygnację z rozwiązania chmurowego, które zwiększa wydajność naszej pracy i szeroko udostępnia aktualizowane przez nas dane.
– Maciej Florczak
– główny specjalista ds. GIS w Dziale Informacji Pasażerskiej ZTM Warszawa
Jakie korzyści zostały osiągnięte:
Inwentaryzacja ponad 20 000 unikalnych obiektów trwała blisko rok. Po wprowadzeniu do systemu wszystkich danych, usystematyzowaniu ich w określonych strukturach, projekt ewoluował do etapu bieżącej aktualizacji. W momencie, gdy liczba danych w bazie GIS-owej znacznie przewyższała liczbę danych, które zawierał do tej pory funkcjonujący arkusz kalkulacyjny, ZTM podjął decyzję o całkowitym przejściu na system GIS, który od tej chwili stał się jedynym i obowiązującym źródłem danych.
W przypadku tego wdrożenia trudno mówić o oszczędnościach wprost finansowych. Należy jednak pamiętać, że wprowadzone do organizacji narzędzia analityczne w znaczący sposób usprawniły realizację zadać zlecanych np. przez władze miasta. Dzisiaj więcej czasu zajmuje dostosowanie pól w arkuszu kalkulacyjnym niż samo pozyskanie danych z systemu GIS.